Att fånga intresset hos en teaterpublik kan vara en utmaning. Särskilt när publiken är bebisar. Hedvig Claesson är teaterregissören som mötte en rad nya förutsättningar när hon började jobba med småbarnsteater. Hon fascineras av arbetet med att nå fram till de allra yngsta, en publik som snabbt kan tappa intresset.
– Att jag började arbeta med barnteater är något av en slump, berättar Hedvig. Jag fick i uppdrag att regissera två barnpjäser på Norrbottensteatern, Dumstrut och Att döda ett tivoli. Det är två fantastiska pjäser som bygger på Dostojevskijs Brott och straff. Sedan dess har jag närmat mig barnteater mer och mer. Älskar det. Jag upplever en enorm frihet. Det är en ynnest att få växla mellan barn och vuxenteater. De olika världarna berikar varandra. I barn och ungdomsteater finns det utrymme för att ta publiken på ett större allvar. Dyka in i målgruppen och undersöka deras värld.
Från början är Hedvig utbildad inom film men sökte sig till teatern för 20 år sedan och har sedan dess arbetat på en rad olika teaterscener, bland annat Stockholms stadsteater, Riksteatern och Norrbottensteatern. Hon har regisserat föreställningen Bo som har satts upp på Teater Tre i Stockholm inom EU-projektet Small Size Performing Arts for Early Years och som är riktad till bebisar mellan 6 och 18 månader.
– I varje föreställning är det max femton bebisar i publiken och varje bebis får ha med sig högst två vuxna. Det är för att det inte ska bli för stor övervikt av de större i publiken, förklarar Hedvig.